zaterdag 1 december 2007

De gsm van de manager


'Ik moet altijd lachen als ik managers zie. Ze moeten vijf minuten wachten en ze zijn met hun blackberry bezig. Ze komen uit de meeting en het eerste wat ze doen is opnieuw hun blackberry consulteren. Terwijl ze zich in die vijf minuten vooraf kunnen concentreren en voorbereiden op het gesprek, en na afloop best de tijd nemen om het gesprek te evalueren en te reflecteren op wat de klant wil. Wie zijn blackberry zelfs laat aanstaan tijdens een gesprek, is gewoon onbeschoft.'


Theo Compernolle, in De Tijd van vrijdag 30 november.


In dit interview heb ik nog een reeks andere interessante uitspraken gelezen. Ik wil ze ook graag hier citeren.
'Ook tijdens meetings en vergaderingen kunnen de toestellen beter afgezet worden, toch als het de bedoeling is dat je naar mekaar luistert. Als je met je blackberry of je gsm bezig bent, kun je een gesprek beter niet voeren. Het is niet efficiënt maar het is ook nog eens dom. Het signaal dat je aan je gesprekspartners geeft is : alles is belangrijker dan jullie.'
'Het probleem is dat de breinwerkers van vandaag nog altijd aangestuurd en gemanaged worden met de methodes van 150 jaar geleden, toen handenarbeid en bandwerk nog de norm was. De manager van de bandwerker wist het beter dan de bandwerker. Hij ontwierp een productieproces en bepaalde hoe dat ging lopen, wat ieders rol was en daarna superviseerde hij de werkzaamheden. En als iemand niet functioneerde in zijn plaatje, kon hij hem bestraffen.
De moderne breinwerker weet meer dan de manager, en die laatste moet gewoon alle rotzooi opruimen zodat zijn werknemers in een creatieve omgeving hun werk naar behoren kunnen doen. Dat impliceert dat de moderne manager een heel andere houding moet aannemen. Hij moet een dienstverlener zijn voor zijn team, en heel goed menselijke relaties kunnen managen. Want goede menselijke relaties zijn heel stimulerend voor de creativiteit.'

Geen opmerkingen: