'(...) tot onze verbazing had ruim 60 procent van de aanwezige toplui niet eens een bedrijfsmissie. 80 procent had geen gedetailleerde lijst van waarden die omschrijven hoe medewerkers zich moeten gedragen om de missie te realiseren. (...)
De termen missie en waarde zijn heikel omdat omdat ze zijn gedegenereerd tot betekenisloos jargon. Haast niemand kan uitleggen waar beide termen voor staan. (...)
Vergelijk met de mission-statement van Google : 'De beste zoekmachine van de wereld zijn door de informatie in de wereld zo te organiseren dat die overal toegankelijk en bruikbaar is.' Dat is prima: tegelijkertijd inspirerend, haalbaar en vooral helemaal te begrijpen.
Meer mensen in uw bedrijf moeten betrokken worden bij het opstellen van de waarden. Wat je eigenlijk doet, is pogen de beste houding van uw beste medewerkers op hun beste dagen te omschrijven en dat in een beeldende taal waardoor het makkelijk wordt om een dergelijk gedrag aan de dag te leggen, te meten en te belonen.
Jack Welch, in De Tijd van dinsdag 13 mei.
Op dezelfde pagina in De Tijd las ik ook een interview met enkele bedrijfsleiders over de invloed van een filosofische houding op hun economische activiteit. Ik citeer enkele uitspraken.
'De filosofie brengt je telkens in herinnering dat je de waarheid niet in pacht hebt. 'Ik weet dat ik niets weet.' Als je dat met je mensen deelt, ontwikkelen zij ook die attitude. Opdat je een solidere onderneming opbouwt, moet je steeds vragen kunnen stellen naar de fundamenten van systemen en processen.'
'Neem eerlijkheid. Iedereen zal graag beweren, dat dat een waarde is in zijn bedrijf. Maar houd je het ook vol als het je contracten of winst kost ? Waarden hangen niet in een lijstje aan de muur, ze worden doorgegeven in gesprekken, zodat iedereen ze deelt. Zingeving ontstaat via conversaties, door elkaar verhalen te vertellen waardoor de ander het begrijpt en erdoor geënthousiasmeerd raakt. Maar daarom moet het wel geworteld zijn in de feiten, geen verhaal dat los daarvan zweeft.'
Pierre De Nayer, manager van Citobi.
De termen missie en waarde zijn heikel omdat omdat ze zijn gedegenereerd tot betekenisloos jargon. Haast niemand kan uitleggen waar beide termen voor staan. (...)
Vergelijk met de mission-statement van Google : 'De beste zoekmachine van de wereld zijn door de informatie in de wereld zo te organiseren dat die overal toegankelijk en bruikbaar is.' Dat is prima: tegelijkertijd inspirerend, haalbaar en vooral helemaal te begrijpen.
Meer mensen in uw bedrijf moeten betrokken worden bij het opstellen van de waarden. Wat je eigenlijk doet, is pogen de beste houding van uw beste medewerkers op hun beste dagen te omschrijven en dat in een beeldende taal waardoor het makkelijk wordt om een dergelijk gedrag aan de dag te leggen, te meten en te belonen.
Jack Welch, in De Tijd van dinsdag 13 mei.
Op dezelfde pagina in De Tijd las ik ook een interview met enkele bedrijfsleiders over de invloed van een filosofische houding op hun economische activiteit. Ik citeer enkele uitspraken.
'De filosofie brengt je telkens in herinnering dat je de waarheid niet in pacht hebt. 'Ik weet dat ik niets weet.' Als je dat met je mensen deelt, ontwikkelen zij ook die attitude. Opdat je een solidere onderneming opbouwt, moet je steeds vragen kunnen stellen naar de fundamenten van systemen en processen.'
'Neem eerlijkheid. Iedereen zal graag beweren, dat dat een waarde is in zijn bedrijf. Maar houd je het ook vol als het je contracten of winst kost ? Waarden hangen niet in een lijstje aan de muur, ze worden doorgegeven in gesprekken, zodat iedereen ze deelt. Zingeving ontstaat via conversaties, door elkaar verhalen te vertellen waardoor de ander het begrijpt en erdoor geënthousiasmeerd raakt. Maar daarom moet het wel geworteld zijn in de feiten, geen verhaal dat los daarvan zweeft.'
Pierre De Nayer, manager van Citobi.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten