woensdag 9 januari 2008

Waarom heb ik zoveel pech ?


Een Chinese boer woont samen met zijn zoon en heeft een paard. Op een dag loopt het paard weg. De boer is buiten zichzelf van verdriet : 'Hoe kan ik nu mijn velden bewerken zonder paard ? Waarom heb ik toch altijd zulke pech ?'
Maar de volgende dag is het paard terug, en het heeft een merrie meegebracht. De boer is buiten zichzelf van vreugde : 'Niet alleen heb ik mijn paard terug, nu heb ik er twee. Wat heb ik toch een geluk !'
Zijn zoon komt aangelopen, springt op het nieuwe paard, maar wordt eraf geworpen en breekt zijn been. De boer is buiten zichzelf van verdriet : 'Hoe moet ik nu alles alleen doen ? Waarom heb ik toch altijd zulke pech ?'
De volgende week komt het leger langs en neemt alle jonge, gezonde mannen mee. De zoon van de boer mag thuisblijven. De boer is buiten zichzelf van vreugde : 'Wat een geluk !'...

Jos Kayaerts, ex-personeelsdirecteur van VW Vorst, in De Standaard van zaterdag 29 december. Hij illustreert met deze oude Chinese parabel zijn vertrouwen tijdens de zoektocht - met vallen en opstaan - naar een nieuw professionele bezig zijn voor de komende twintig jaar.

Geen opmerkingen: