dinsdag 27 december 2011

Middagdutje

Wie vroeg opstaat heeft na het middageten wel eens de behoefte om de ogen te sluiten. Ik heb die praktijk voor mezelf – voor mijn huisgenoten – een naam gegeven: mijn oefeningen doen. Met de bedoeling het enig sérieux te geven. Alsof het een doktersvoorschrift is. Ik moet er niet voor gaan liggen, een comfortabele zetel is prima, een gewone stoel volstaat in vele gevallen ruimschoots. De ogen twintig minuten sluiten: Augenpflege noemt onze Duitse vriend het.

Het past niet overal, heb ik gemerkt. Een vergadering op het werk is geen geschikt moment. En het familiefeest moet in beperkte kring zijn opdat het geduld zou worden.

Marc de Smedt citeert in zijn boek “Eloge du silence” hoe de schilder Salvador Dali een korte maar doeltreffende siësta beschrijft. Dali beveelt aan om zich comfortabel in een zetel te installeren, de handen hangend over de leuningen. Tussen duim en wijsvinger van de linker hand hou je een sleutel vast, voldoende zwaar. Onder de sleutel op de grond heb je het schoteltje gezet van de koffie die je net gedronken hebt. En daarna kan het gebeuren :
Vous n'aurez qu'à vous laisser envahir progressivement par le sommeil serein de l'après-midi, comme la goutte spirituelle d'anisette de votre âme montant dans le cube de sucre de votre corps.
Wat een beschrijving ! 

Als de sleutel van tussen je vingers valt zal het geluid op het schoteltje je zeker wakker maken, en je kan gerust zijn dat het op het juiste moment is gebeurd, net toen je de overgang gemaakt had tussen bewustzijn en slapen. Meer is er niet nodig om weer klaar te zijn voor de rest van de namiddag.

Er zou een Engels woord bestaan voor dit wonder: a powernap. Nee, daarmee hoeft het niet voor mij. Met zo'n woord lijkt het alsof je er een inspanning voor moet doen. Geef mij dan maar wat Augenpflege.


Misschien vind je de volgende teksten ook interessant :

Geen opmerkingen: