donderdag 2 juni 2011

Live with it

Het is u zeker ook al overkomen. Iemand van uw vrienden heeft u gekwetst. Bam. Er is iets gebeurd dat niet had mogen gebeuren, iets gezegd dat niet had gezegd mogen worden, iets beloofd dat niet is nagekomen.

Niemand is perfect, dat weten we ook wel, ikzelf allerminst. Maar feiten zijn feiten, het is gebeurd, ik ben gekwetst, en nu ?

Soms helpt het om er samen over te praten en komen de plooien weer glad te liggen, het was een misverstand. Even dikwijls zal het gewoon niet lukken om er met praten overheen te geraken. Wat dan ? Gedaan met de vriendschap ?

Peter Bregman vertelt hoe hem iets gelijkaardig is overkomen: een vriend die hem op een zeer vervelend moment platweg in de steek laat. Bregman trachtte daarna in een beleefd gesprek de puntjes op de i te zetten, maar dat had totaal geen effect. Bregman wist niet meer hoe hij nu nog verder met die "vriend" moest omgaan.

Hij besprak het voorval met zijn moeder, en zij wist wel raad. Ze had recent zelf nog een dergelijke situatie meegemaakt. Ze zei tegen haar zoon:
"I know what to expect from him," she told me of her betrayer. "That's the kind of person he is."

"Did you ever talk to him about it?" I asked her.

"No," she said, "Why should I? It wouldn't make a difference. I'm not going to change him. And talking about it won't change the situation."

"But how can you still spend time with him? Don't you get angry when you see him?"

"I'm too tired to be angry every time someone does something I don't like. And I don't want to be alienated from everyone. I enjoy him for his other attributes. But I know what to expect from him."

My mother's insight is profound. Her advice?

Live with it.
Het advies van de moeder van Bregman luidt : leer er mee te leven. Ik ben het moe om kwaad te worden elke keer als iemand iets doet wat ik niet fijn vind. En ik wil niet van iedereen afgesloten worden. Ik vind de ander leuk om zijn overige kwaliteiten. Maar ik weet wat ik van hem kan verwachten.

Dat wil ik graag onthouden. Mensen zijn aangenaam en soms stom. En dan ? Een stommiteit moet geen reden zijn om iemand te dumpen.


Misschien vind je de volgende teksten ook interessant :

Geen opmerkingen: