donderdag 2 april 2009

Zingeving via consumeren ?

"Juist bij een crisis blijkt hoe fataal het uitpakt wanneer een maatschappij niet voor ogen heeft wat ze eigenlijk zijn wil. Samenlevingen die hun behoefte aan zingeving uitsluitend bevredigen door te consumeren, hebben geen vangnet meer wanneer de economie niet goed meer draait en daarmee ook de mogelijkheid wegvalt om identiteit, zin en geluksgevoel te kopen.
Precies daar ligt het culturele keerpunt, en juist daarom is er geen oplossing zolang wij ons niet afvragen hoe wij over 10, 15 of 20 jaar willen leven en wat wij daarvoor over hebben. Het ombouwen van een cultuur die onterecht aanneemt dat we gewoon kunnen blijven doorgaan, is een opgave die alleen kan worden opgelost door een politieke gemeenschap die zich ervan bewust is dat ze een politieke gemeenschap is.
En laten de experts nu net geen plan hebben. Misschien markeert hun blindvliegen wel het begin van een politieke renaissance."

Harald Welzer, hoogleraar in de sociale psychologie aan de universiteit van Witten/Herdecke in Duitsland, in De Tijd van zaterdag 28 maart. De tekst was eerder al verschenen in Der Spiegel.

Geen opmerkingen: