woensdag 4 maart 2009

Vertrouwen hebben

Na de post van gisteren wil ik nog verder enkele zaken schrijven over 'vertrouwen'. Voor het gemak wil ik het verhaal nu al opdelen in :
  • vertrouwen geven,
  • vertrouwen krijgen,
  • vertrouwen hebben.
Eerst iets over het laatste, vertrouwen hebben. Een zeer belangrijke basishouding, die rust en zekerheid geeft. Wie vertrouwen heeft moet zich geen zorgen maken, zoals in Matteus 6:
Daarom zeg Ik jullie: maak je niet bezorgd over wat je zult eten of drinken om in leven te blijven, en ook niet over de kleding voor je lichaam. Is het leven niet meer dan het eten, en het lichaam niet meer dan de kleding? Kijk naar de vogels van de hemel: ze zaaien niet en maaien niet en oogsten niet, je hemelse Vader voedt ze. Zijn jullie niet meer waard dan vogels? Wie van jullie kan met al zijn zorgen een el toevoegen aan zijn leven? En wat maak je je bezorgd over je kleren? Leer van de lelies op het veld hoe ze groeien. Ze werken niet, ze spinnen niet. Maar Ik zeg jullie: zelfs Salomo met al zijn pracht en praal ging niet gekleed als een van hen. Als God nu het gras op het veld, dat er vandaag staat en morgen in de oven wordt gegooid, zo kleedt, hoeveel te meer kleedt Hij dan jullie, kleingelovigen? Vraag je dus niet bezorgd af: Wat zullen we eten? Wat zullen we drinken? Wat zullen we aantrekken? Want naar dat alles zijn de heidenen op zoek. Jullie hemelse Vader weet wel dat je dat allemaal nodig hebt. Zoek eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan krijg je dat alles erbij. Maak je dus niet bezorgd over de dag van morgen, want de dag van morgen zal zich wel bezorgd maken over zichzelf. Iedere dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.
Ik herinner me het 'spelletje' dat we speelden in de Chiro destijds, speciaal bedoeld om te laten aanvoelen wat het betekent om vertrouwen te hebben. Je stond in een kring met je ogen toe, je liet je naar voren vallen en de anderen in de kring vingen je op.

Ik verwijs graag ook terug naar wat Geert Van Oyen zei:
Ofwel ga je ervan uit dat je het leven helemaal zelf bepaalt, dat je de heerser of beheerser bent. Ofwel bekijk je het leven als iets dat op je afkomt en waarin je je werpt, en dat je dus niet helemaal kan bevatten of besturen. Ik heb voor dat laatste gekozen. Het is een aanvoelen dat eenvoudig maar fundamenteel is, en dat voor mij samenvalt met geloven in God. (...)
Vertrouwen betekent dat je het niet allemaal zelf in handen hebt. (...) In gesprekken merk ik dat het bijbelse godsbeeld moeilijk te begrijpen valt voor wie niet de fundamentele keuze voor vertrouwen heeft gemaakt, voor wie er dus van uitgaat dat we zelf eerder de baas zijn dan dat we ons toevertrouwen.
Is vertrouwen hebben enkel mogelijk in een religieuze bedding ? Vaak denk ik dat het inderdaad zo is.

Wat kan er opgeworpen worden tegen een basishouding van vertrouwen ? Het is een naiïeve houding, je vertrouwen kan en zal beschaamd worden, de mensen zijn niet heilig! Of ook: het is een gemakkelijkheidsoplossing, je denkt toch niet dat het allemaal vanzelf gaat in de wereld.

De mate waarin je vertrouwen hebt is vooral bepaald door de aard van de verwachtingen die je hebt ten aanzien van de situaties en de mensen waarmee je te maken krijgt. Je kan heel hoge verwachtingen hebben, of net geen verwachtingen koesteren - dat is lekker 'veilig', dan kan je niet teleurgesteld worden...

De verwachtingen mogen groot zijn, maar je mag nooit denken dat je er recht op hebt. Je mag verwachten dat het mooi weer zal zijn als je twee weken aan de kust ben op vakantie. Je hebt er wel geen recht op. Trouwens, wat is dat, 'mooi' weer...

Als ik mijn auto leen aan iemand voor een dag, dan vertrouw ik er op - verwacht ik - dat die netjes terugkomt, maar een ongeluk kan altijd gebeuren. Mensen kunnen fouten maken, je kan niet hopen dat er jou nooit iets negatief overkomt.

Hoe ga je met de teleurstelling om ? Dat is een uitdaging. Je hebt de keuze: blijven vertrouwen, of alsmaar minder verwachten en minder vertrouwen? Tot je alleen nog jezelf vertrouwt. Maar die vertrouw je na enige tijd dan ook niet meer, want er gaat sowieso altijd wel iets mis. Dan moet je de boeken toedoen.

De verwachtingen mogen groot zijn, maar je hebt er niet automatisch recht op. Als student hoopte ik wel eens om met weinig studeren toch een goed resultaat te halen. Dat is gokken, geen vertrouwen.



Geen opmerkingen: