donderdag 4 juni 2009

Genève

Gisteren, drie juni, is in Genève de jaarlijkse Internationale Arbeidsconferentie begonnen. Het is een bijeenkomst die meer dan twee weken zal duren, en afgevaardigden samenbrengt uit alle landen in de wereld. Per land zijn er afgevaardigden van de werknemers (vakbonden dus), werkgeversafgevaardigden, en overheidsafgevaardigheden. Drieledig overleg dus, tripartide in het jargon, zoals het hoort inzake wetgeving omtrent arbeid.
België is steeds een belangrijke speler geweest in deze Conferentie. Zo wordt Luc Cortebeeck (voorzitter ACV) al jarenlang door de werknemersafgevaardigden op de conferentie gekozen als de voorzitter van de commissie die zich buigt over de toepassing van de arbeidsnormen in de landen van de wereld.
De vakbond ACV is met een ganse ploeg aanwezig in Genève. Voor de eerste keer kunnen we via een blog hun activiteiten volgen: aanbevolen lectuur, heel toegankelijk - vind ik toch. De studie en de aanpak van de wereldwijde crisis staat onder meer op de agenda van de Conferentie, en dat is toch iets dat iedereen aanbelangt.
Het opstellen van minimale sociale regels is een belangrijk werk. Dit geldt ook voor het opvolgen of die regels nageleefd worden. Ik ben blij dat ik vrienden en collega's heb die daarvoor willen vechten. Het ligt niet zo in mijn aard om op de barricaden te staan of op de tafel te slaan. Maar ik weet dat dat soms nodig is. 


Misschien vind je de volgende teksten ook interessant :

Geen opmerkingen: