zondag 8 februari 2009

Lezers zijn geduldige mensen

Ik vertel Updike dat zowel Obama als McCain hem een van hun lievelingsschrijvers noemt. 'Is dat zo? Ik dacht dat Barack Hegel zou lezen, geen fictie! Ik kan me niet voorstellen dat McCain ooit een boek leest. Hij is zo opvliegend, lezers zijn geduldige mensen.'

E
en stukje uit het interview van Peter Conrad (The Guardian) met John Updike eind oktober vorig jaar naar aanleiding van diens roman The widows of Eastwick. In vertaling las ik het interview in De Standaard Letteren van vrijdag 30 januari. Updike is vorige week overleden aan longkanker. Hij was een van de belangrijkste en productiefste Amerikaanse schrijvers van de afgelopen vijftig jaar, de chroniqueur bij uitstek van de Amerikaanse voorstad. Hij schreef meer dan vijftig romans, korte verhalen en dichtbundels. Toegegeven, ik denk niet dat ik al iets van hem gelezen heb. Tijd om daar iets aan te doen ?

Geen opmerkingen: