zondag 8 februari 2009

Oorlog en geweld berokkenen zoveel schade

Het volgende boek dat ik wil lezen is Glimpses of world history van Jawaharlal Nehru. Hij heeft dit werk geschreven voor zijn dochter, Indira Gandhi, toen hij in gevangenschap zat. Kun je je zoiets voorstellen ? Hij zat in een cel van twee op twee, schreef 992 pagina's vol met wereldgeschiedenis en dit zonder enige bron bij de hand. Ik wou dat ik dat kon. (...)

Reclaiming America from the right is de ondertitel van The conscience of a liberal, het recentse boek van Krugman. De man heeft op 13 oktober de Nobelprijs voor economie ontvangen. Die dag kon je op zijn blog lezen : 'A funny thing happened to me this morning.' Deze nuchterheid typeert ook zijn analyses. (...)


De grote illusie van de geschiedenis en van de toekomst is de gedachte dat oorlog uitkomst biedt voor politieke problemen. Oorlog en geweld berokkenen zoveel schade dat de overwinning slechts op papier zichtbaar is.

Enkele uitspraken van Rik Coolsaet, genoteerd door Sarah Vankersschaever in De Standaard Letteren van vrijdag 30 januari. Rik Coolsaet is hoogleraar internationale betrekkingen aan de Universiteit Gent. Sommige van mijn werkcollega's kennen hem, en spreken er lovend over. Dit interview lijkt hen gelijk te geven.

Geen opmerkingen: